niedziela 3 marca 2024     Kunegunda, Maryna, Tycjan
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Gotowi realizować projekt
eGorzowska - 12522_VbNeY34RvfptSRWSUGFY.jpgUrząd Marszałkowski gotowy na realizację projektu linii Skwierzyna - Międzychód w ramach Kolei Plus.

Niedawno publikowaliśmy materiał na temat możliwości remontu linii Skwierzyna – Międzychód. Czytaj tu: https://www.egorzowska.pl/pokaz,z_pierwszej_reki,12505,

Jest odpowiedź Urzędu Marszałkowskiego.

- Jesteśmy gotowi realizować ten projekt we współpracy z samorządami, czekamy na kolejne kroki ministerstwa i podpisanie umowy – deklaruje członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.

Potwierdzenie tej gotowości to bardzo dobra informacja dla Gorzowa Wlkp. i ościennych gmin, dlatego o decyzji poinformowano w środę, 19 kwietnia 2023 r. właśnie na północy województwa lubuskiego.

- Dzisiaj wysłane zostało potwierdzenie do Ministerstwa Infrastruktury, że gotowi jesteśmy realizować ten projekt we współpracy z samorządami, czekamy na kolejne kroki ministerstwa i podpisanie umowy – mówił na konferencji prasowej w Biurze Zamiejscowym UMWL w Gorzowie Wlkp. członek zarządu województwa lubuskiego Marcin Jabłoński.

Projekt został przesunięty z listy rezerwowej na podstawową w ramach programu Kolej Plus.
Samorządy potwierdziły swój udział w projekcie

Jak podkreślili uczestnicy konferencji, prace nad projektem potrwają kilka lat, dlatego ważne jest, by zacząć już dziś. - W międzyczasie zwróciliśmy się do wszystkich samorządów, które deklarowały gotowość współfinansowania 15% udziału własnego. Takie potwierdzenie otrzymaliśmy. Przygotowaliśmy rzetelnie wszystkie dokumenty. Nie ma jeszcze decyzji. Pojawiły się w przestrzeni publicznej informacje, że ona już jest. Czekamy. Nie dziwi nas to. Gorzów jest bowiem bardzo mocno zaangażowany w prace nad tym projektem – powiedział Marcin Jabłoński. - Wspólnie z samorządami, które leżą na trasie tego połączenia, także wielkopolskimi, opracowaliśmy dokumentację, kosztowała ona ponad 700 tysięcy złotych. Połowa tych środków pochodzi z budżetu województwa, pozostała część to wkład samorządów. Wkład Gorzowa opiewa na ponad 200 tysięcy.

Kilka tygodni temu samorząd województwa podpisał z ministerstwem umowę na drugi z projektów w ramach programu Kolej Plus dotyczący rewitalizacji odcinka Lubsko – Bieniów na kilkanaście kilometrów. Będzie on realizowany około pięciu lat. – W wypadku linii 363 Skwierzyna – Międzychód mamy dużo większe przedsięwzięcie, mamy nadzieje, że to będzie dużo bogatszy i pełniejszy wariant z dobudową części połączenia do strefy gospodarczej w Gorzowie Wlkp. – mówił Marcin Jabłoński. Spodziewana wartość tego projektu to ponad 300 mln zł.

- Budowa infrastruktury kolejowej to zadanie państwa. Kolej Plus to zadanie, w którym to samorządy dodają do zadania rządowego. Wydaje się, że 15% to nie dużo, ale od projektu na kwotę ponad 300 mln zł kilkanaście procent to spora kwota. To duży wysiłek dla budżetu województwa i zarządu województwa lubuskiego. Mamy nadzieję, że te obiecane 8 par pociągów pozwoli na poprawę dostępności komunikacyjnej w regionie – dodał Marcin Jabłoński.

Same tory nie rozwiązują problemu
- Wczoraj decyzją zarządu województwa lubuskiego dostałem polecenie przygotowania i rozpisania postępowania o przygotowanie programu funkcjonalno – użytkowego celem zakupu taboru szynowego. Same tory nie rozwiązują problemu, trzeba również zapewnić możliwość przewozu pasażerów – stwierdził Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji UMWL w Zielonej Górze.

Inwestycja składa się z trzech elementów. - Chodzi o odbudowę linii 363 na odcinku blisko 30 kilometrów, to także remont ponad 12 przystanków na linii od Międzychodu do Gorzowa Wlkp. Poprawi się tutaj jakość obsługi pasażerów. Trzeci element to doprowadzenie połączenia w kierunku strefy gospodarczej po dawnej linii 415 – dodał dyrektor Sławomir Kotylak.

Bardzo ważny projekt dla komunikacji Gorzowa z resztą kraj
u
- O tę inwestycję upominałam się kilkakrotnie w ministerstwie w ramach interpelacji i na komisjach infrastruktury. Jest to bardzo ważny projekt dla komunikacji, dla połączenia Gorzowa Wlkp. z resztą kraju. Jest wielu studentów, uczniów, pracowników, którzy będą korzystali z tej inwestycji - powiedziała podczas konferencji prasowej posłanka na Sejm RP Krystyna Sibińska z Koalicji Obywatelskiej. - W ramach tej inwestycji planowana jest nitka, które doprowadzi kolej do strefy przemysłowej w Gorzowie Wlkp. Cieszę się, że jesteśmy krok dalej i mam nadzieję, że również ta inicjatywa województwa lubuskiego spotka się z dobrym odbiorem i bardzo szybko będą podpisane dokumenty.

- Potrzebujemy jak kania dżdżu połączeń kolejowych. Bardzo ważna jest w tym projekcie możliwość połączenia ze strefą ekonomiczną. Gorzów zgłaszał ten postulat. Z drugiej strony jest inna droga połączenia do Poznania, z czym mamy duży problem. Samorządy pod egidą Urzędu Marszałkowskiego potrafiły się w tej sprawie dogadać. Czekamy na konkretną, ostateczną decyzję – mówił Mirosław Marcinkiewicz, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Lubuskiego.

Cele projektu
Celem projektu jest umożliwienie uruchomienia regionalnych kolejowych połączeń pasażerskich, umożliwiających przejazd z Międzychodu do Gorzowa Wielkopolskiego, z perspektywą utworzenia ciągu komunikacyjnego Poznań – Międzychód – Gorzów Wielkopolski – Szczecin, także w ujęciu międzyregionalnym.

W ramach opracowania analizie poddawana jest możliwość wydłużenia połączenia Międzychód – Gorzów Wielkopolski do strefy ekonomicznej (Chróścik), które możliwe byłoby w wyniku odbudowy (częściowo w nowym śladzie) fragmentu linii kolejowej nr 415 na odcinku Gorzów Wielkopolski Wieprzyce – Chróścik (Gorzów Strefa Ekonomiczna). Wydłużenie połączeń kolejowych (także tych z kierunku Zielonej Góry) umożliwiłoby poprawę dostępności komunikacyjnej mieszkańców północno-wschodniej części województwa lubuskiego oraz zachodniej części województwa wielkopolskiego do istniejących zakładów pracy zlokalizowanych na terenie strefy ekonomicznej (a także do firmy i zakładów, które powstają w dalszej perspektywie).

LUM


21 kwietnia 2023 09:06, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Uwaga taksówkarze
Komunikat dotyczący ważności licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką, samochodem osobowym, pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie ... <czytaj dalej>
Smutny obraz infrastruktury transportowej północy województwa
Publikujemy fragmenty nadesłanego Stanowiska Zarządu Lubuskiej Organizacji Pracodawców z dnia 30.01.2024 r. w sprawie aktualizacji Strategii Rozwoju Województwa Lubuskiego 2030. Niestety, ... <czytaj dalej>
Ważne konsultacje. Kto pierwszy, ten lepszy
Konsultacje w sprawie Krajowego Systemu e-Faktur. Ministerstwo Finansów przedstawia harmonogram konsultacji w sprawie rozwiązań prawnych i funkcjonalności Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Konsultacje ... <czytaj dalej>
Do wzięcia niemal 40 mln euro
Północ Lubuskiego sięga po unijne wsparcie. Stawką jest blisko 40 mln euro. - To ostatnie spotkanie z cyklu, ale... ostatni będą ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Parafia Rzymsko-Katolicka p.w. Świętej Trójcy

ul. Kostrzyńska 70, Gorzów Wlkp.
tel. 95 720 26 91
branża: Kościoły, związki wyznaniowe <czytaj dalej>
"Las-Skwierzyna-Gorzów" Sp. z o.o. Sklep

ul. Mieszka I 57, Gorzów Wlkp.
tel. 95 735 33 19
branża: Mięso, wędliny, drób - produkcja <czytaj dalej>

Dramat Andryki
Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych” bchodzony jest 1 marca. W tym ... <czytaj dalej>
Marek Piechocki z wyróżnieniem i dyplomem za całokształt
Doroczne nagrody literackie, czyli Wawrzyny Lubuskie rozdane. Gorzowski twórca i nasz ... <czytaj dalej>
Edukacja alternatywna
Wczoraj Przemek Staroń wręczył ministrze Barbarze Nowackiej „Nie jesteś skazanx ... <czytaj dalej>
Ukryli je w żywności
KAS zatrzymała narkotyki. Były ukryte w pojemnikach z żywnością. Funkcjonariusze z ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« marzec 2024 »
P W Ś C P S N
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Kultura nam się opłaca
Różnie można mówić o Gorzowie i na co dzień głosów narzekania nie brakuje, ale jeśli chodzi o kulturę, nie mamy się czego wstydzić. I choć jest wielu, którzy powtarzają, że ... <czytaj dalej>
Kto zdobędzie mural dla szkoły
Murale Pamięci „Dumni z Powstańców” to ogólnopolski konkurs dla szkół <czytaj dalej>
Między strachem a wolnością
„Między strachem a wolnością”. To temat konkursu, do udziału w <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - dsc_2503.jpg
admin ego:
Bo nie krzyczała...
Bo nie krzyczała… nikt nie pomógł Lizie zgwałconej i zaduszonej ... <czytaj dalej>
admin ego:
Nad Glommą
W ubiegłorocznym planie nie zakładaliśmy wyjazdu do Norwegii, pojawił się ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Filiżanka kawy lub dwie
Czy wiesz, że filiżanka kawy może zdziałać więcej niż tylko ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Wystarczą dane
Oszuści nie muszą wcale kraść portfela. Wystarczy, że zdobędą Twoje ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_3739:
W PRL były sprawne połączenia wszystko było połączone i torami i pksami. To są zaniedbania jakies <czytaj dalej>
Anonim_3739:
Ale po co do Szczecina jak i myśli orzą bardzo sprawnie i szybko kursuje PKS.

Jak tam dojeżdżałem na egzaminy to w 50 minut byłem ju <czytaj dalej>
Marek z Rybakowa:
Dla Gorzowian ważniejsza jest elektryfikacja linii Krzyż - Kostrzyn i reaktywacja linii do Szczecina przez Myślibórz .Do Zielonej nie ma po co ... <czytaj dalej>
Anonim_3739:
Czy jest takie zapotrzebowanie pasażerów?
Czy tylko fani komunikacji kolejowej lobbują że by im sie takie coś marzyło?

Mieszkam <czytaj dalej>
Anonim_1513:
Nooo, rewelka!
Z.M.P. <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej