






DÅ‚ugość 24 200 mm, szerokość 2 400 mm, prÄ™dkość maksymalna 70 km/h – tu zmniejszona do 50 km/h, liczba miejsc siedzÄ…cych 48 + 8 skÅ‚adanych, liczba miejsc ogóÅ‚em (5 os./m kw.) – 170, wysokość podÅ‚ogi nad gÅ‚ówkÄ… szyny w strefie wejść 350 mm, udziaÅ‚ niskiej podÅ‚ogi 100 proc. Takie sÄ… parametry nowego tramwaju Twist N 2015, którego przejazd techniczny odbyÅ‚ siÄ™ w piÄ…tek 17 kwietnia.
Najnowszy tramwaj PESA z rodziny TWIST zostaÅ‚ zaprojektowany z myÅ›lÄ… o Gorzowie. Jest w 100 proc. niskopodÅ‚ogowy, przyjazny dla osób starszych i o ograniczonych możliwoÅ›ciach ruchowych a także poruszajÄ…cych siÄ™ na wózkach inwalidzkich. Tam, gdzie przystanek jest zbyt wysoko, wystarczy otworzyć specjalnÄ… klapÄ™ ukrytÄ… w podÅ‚odze przy wyjÅ›ciu, która jako rampa uÅ‚atwi zjazd wózka. Wagony oraz kabina motorniczego wyposażone sÄ… w klimatyzacjÄ™. Nad caÅ‚oÅ›ciÄ… czuwa system wewnÄ™trznego i zewnÄ™trznego monitoringu oraz system alarmowy powiadamiajÄ…cy motorniczego. Jego kabina jest w peÅ‚ni zautomatyzowana i bardziej komfortowa niż do tej pory.
Pojazd wyposażony jest w automat do sprzedaży biletów, kasownik, system informacji pasażerskiej a także system zliczania pasażerów. MajÄ… oni do dyspozycji sieć Wi-fi oraz gniazda Å‚adowarek USB.
Stan tramwaju można zdalnie monitorować i analizować wybrane parametry eksploatacyjne dzięki systemowi diagnostyki on-line.
Przejazd testowy tramwaju od zajezdni na Wieprzycach do pÄ™tli przy dawnej Silwanie obserwowaÅ‚o wielu gorzowian. WziÄ™li w nim udziaÅ‚ – poza prezydentem Jackiem Wójcickim i wiceprezydent AgnieszkÄ… Surmacz, dyrektor WydziaÅ‚u Inwestycji AlicjÄ… Kajder-Pussty oraz dyr. MZK Romanem Maksymiukiem, przedstawiciele inwestora, producenta tramwaju, wykonawcy remontu oraz pracownicy MZK. To oni prowadzili testy odbiorcze, sprawdzali perony, jakość torowisk i pÅ‚ynność przejazdu.
Ponieważ nowy tramwaj jest ok. 20 cm szerszy od starych, niektóre elementy przeszkadzajÄ… w pÅ‚ynnym przejeździe, czego Å›lady pozostaÅ‚y na zewnÄ™trznych Å›cianach pojazdu, które MZK we wÅ‚asnym zakresie przeszlifuje. Podobnie byÅ‚o w dwóch przypadkach ze znakiem drogowym oraz sygnalizacji Å›wietlnej przy ul. Pomorskiej. Trzeba byÅ‚o zamykać lustro boczne.
- Przejazd testowy wypadÅ‚ bardzo przyzwoicie jeÅ›li chodzi poruszanie siÄ™ tramwaju po wyremontowanej trasie i jego możliwoÅ›ci techniczne. Mamy uwagi do starych tras, ale sÄ… to drobiazgi. W niektórych miejscach musimy przyciąć żywopÅ‚ot i przesunąć krawężniki oraz znaki drogowe – podsumowaÅ‚ prezes Miejskiego ZakÅ‚adu Komunikacji Roman Maksymiak.
Wiceprezydent Agnieszka Surmacz podkreÅ›liÅ‚a, że przejazd miaÅ‚ również pokazać, jak tramwaj zachowuje siÄ™ na ul. Sikorskiego, gdzie bÄ™dzie deptak.
Tramwaj ma ruszyć w swój pierwszy po dÅ‚uższej przerwie kurs w lipcu, z okazji Å›wiÄ™ta miasta. Do wrzeÅ›nia bÄ™dzie kursowaÅ‚ do pÄ™tli przy Silwanie, a gdy rozpocznie siÄ™ remont drogi K22, jego trasa zostanie skrócona i na odcinku wyłączonym MZK podstawi komunikacjÄ™ zastÄ™pczÄ….
Tekst i foto Hanna Kaup
Wykorzystywanie zdjęć bez zgody portalu zabronione.
Więcej zdjęć w galerii eGo FOTO:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,galeria,0,0,2020-04-17_testowalismy_twista,
« | grudzieÅ„ 2023 | » | ||||
P | W | Åš | C | P | S | N |
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |