
Budowa centrum przesiadkowego, zakup hybrydowych autobusów, a dodatkowo remont SP 1 oraz siedziby dla Miejskiego Centrum Kultury w dawnej Przemysłówce – to plany Gorzowa na najbliższą przyszłość.
Wymienione projekty urzędu miasta zostaną dofinansowane z Regionalnego programu Operacyjnego - Lubuskie 2020. Potwierdził to w piątek członek zarządu województwa lubuskiego
Marcin Jabłoński.
Najważniejszy dla władz jest węzeł przesiadkowy. 12,6 mln zł otrzyma zadanie „Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP wraz z przebudową infrastruktury tramwajowej” warte ponad 18,2 mln zł. Prace mają się rozpocząć jeszcze w tym roku – może pod koniec wakacji – i trwać do końca 2022 r.
- To kluczowa inwestycja w ramach organizacji transportu publicznego w naszym mieście – mówił prezydent
Jacek Wójcicki.
Jest już dokumentacja projektowa przebudowy ul. Dworcowej od ul. Sikorskiego do Składowej, placu przed dworcem, parkingów i torowiska, sterowania ruchem tramwajowym i sieci trakcyjnej oraz budowy zadaszenia węzła przesiadkowego. Wykonawcą będzie Biuro Projektowe
Tomasz Romankiewicz.
Idea centrum przesiadkowego jest kluczowa, bo dziś dworzec znajduje się na terenie należącym do właściciela prywatnego. Prezydent chce uporządkować to i dać możliwość spotkania się wszystkich przewoźników w jednym miejscu.
Niestety, nasze miasto to komunikacyjna czarna dziura. Brakuje tu połączeń kolejowych z resztą Polski, choć ostatnio mówi się o odbudowie linii zlikwidowanych w minionych latach.
Jeśli chodzi o PKS, ostatnie informacje podają, że Myślibórz stracił połączenia autobusowe ze Szczecinem i wkrótce może to samo spotkać Gorzów. Może więc zastanawiać, dla kogo to centrum przesiadkowe. Prezydent tak wyjaśnia sprawę:
- Dzisiejsza sytuacja jest konsekwencją minionych 30 lat – mówił. – Likwidowano połączenia kolejowe, likwidowano linie kolejowe, więc my od początku rozpoczęliśmy intensywne prace na rzecz elektryfikacji linii 203. Dzisiaj jest studium wykonalności i PLK ma to zadanie wpisane do planu wieloletniego. My nie śpimy. Proponujemy nowe rozwiązania. Rozważane są warianty centralnego połączenia komunikacyjnego z różnymi miastami i nasz projekt zyskał taką aprobatę, by rozważyć budowę tej szprychy do Szczecina właśnie przez Gorzów. I to nasz wniosek wspólny z zarządem województwa lubuskiego i zachodniopomorskiego o przywrócenie linii z Gorzowa do Szczecina przez Myślibórz. Mamy oczywiście świadomość, że to jest inwestycja na lata, bo pójdzie pewnie nowym korytarzem, ale inwestycje infrastrukturalne idą nie najgorzej – przekonywał.
W urzędzie miasta personalnie odpowiedzialny za ten temat jest prezydent
Jacek Szymankiewicz ze specjalistami z urbanistyki miejskiej.
Niestety, w sprawie głośnego ostatnio projektu, który ma przywrócić połączenia kolejowe z Myśliborzem i dalej Szczecinem na dziś właściwie nic nie wiemy.
Prezydent Wójcicki zapewniał, że to inwestycja kolejowa, więc w żadnym stopniu nie będzie finansowana z funduszy samorządowych. Z kolei jeszcze w zeszłym roku marszałek Marcin Jabłoński – czytaj tu:
http://www.egorzowska.pl/pokaz,hanna_kaup,10512, - powiedział: „… trzeba myśleć, jak zapewnić wkłady własne, bo to nie tylko budżet województwa, ale właśnie wspomniane samorządy powinny wziąć pod uwagę konieczność partycypowania w pokryciu kosztów udziału własnego, proporcjonalnie do spodziewanych korzyści i wartości tego nowego połączenia dla każdego z samorządów.”
Tak więc sprawa pozostaje otwarta i pewnie przyjdzie nam jeszcze długo czekać, zanim z czarnej komunikacyjnej dziury, jaką jest Gorzów, będzie można wydostać się w świat komunikacją zbiorową. Na razie w tej kwestii Gorzów się zwija, nie rozwija.
Tekst i foto Hanna Kaup
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Coraz bliżej święta
Otwarcie hali sportowo-widowiskowej Arena GORZÓW jest głównym elementem tegorocznej kampanii „Gorzów blisko świąt”. Dwudniowa impreza zaplanowana jest w dniach 9-10 ...
<czytaj dalej>Chcą nowego porozumienia paradyskiego
Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki, wspólnie z prezydentami Zielonej Góry Januszem Kubickim i Nowej Soli Jackiem Milewskim, jest inicjatorem i współorganizatorem ...
<czytaj dalej>Uzasadnienie inicjatywy obywatelskiej
Publikujemy UZASADNIENIE INICJATYWY OBYWATELSKIEJ na rzecz skrócenia urzędowej nazwy miasta Gorzów Wielkopolski i przywrócenia jej historycznego polskiego brzmienia – GORZÓW.
WSTĘP
tylko ...
<czytaj dalej>Petycja
Szanowny Panie Prezydencie,
powstała petycja dotycząca likwidacji podziemnego przejścia dla pieszych przez ulicę Piłsudskiego. Ja chciałabym się przyłączyć do tej inicjatywy, ...
<czytaj dalej>