sobota 9 grudnia 2023     Aneta, Leokadia, Wiesław
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Kapitalistyczne utowarowienie życia
eGorzowska - 12256_6zaejOfN0A8YN3BjeOeT.jpgJesteśmy nieustannie bombardowani, w każdym znaczeniu tego słowa: pociskami, opresją, przemocą, cenzurą, opiniami, przekazami wizualnymi... Jest to spuścizna XX wieku, który nadał charakter obecnemu tysiącleciu. Rany zadane światu przez tragiczną historię XX wieku mają swoją reprezentację w sztuce. Jednym z najbardziej znanych przykładów jest "Guernica" Picassa.

Podobnie Volkan Diyaroğlu używa swojej artystycznej ekspresji, aby przedstawić nam problemy XXI wieku. Jak ujął to Vassily Kandinsky w zdaniu otwierającym książkę "O duchowości w sztuce", "Każde dzieło sztuki jest dzieckiem swojego wieku i w wielu przypadkach matką naszych emocji".

Miejski Ośrodek Sztuki zaprasza na otwarcie wystawy Volkana Diyaroglu GUERNICA EVERY DAY.
Wydarzenie odbędzie się w piątek 20 stycznia o 18:00 przy ul. Pomorskiej.

Historia sztuki może być postrzegana jako historia przekraczania barier. W pierwszej połowie XX wieku awangardowe ruchy artystyczne stawiały ważne pytania dotyczące modernizmu oraz społecznych, politycznych i kulturowych przemian tego okresu. Artyści zmagali się ze swoimi umysłami i ciałami, dręczeni egzystencjalnymi dylematami. W pewnym momencie na przełomie lat 60. i 70. antymodernistyczni i radykalni neoawangardowi artyści stali się architektami postmodernistycznej zmiany. Volkan Diyaroğlu umieszcza swoją wystawę w tym politycznym i estetycznym kontekście.

Prace Diyaroğlu mają zmienną i rozwijającą się stopniowo narrację. Na przykład oglądając "Portret Miltona Friedmana" i "Portret Adama Smitha" w kontekście wideo i instalacji "Apocalyptic Kebab", przychodzi na myśl słynne zdanie Friedmana „Nie ma czegoś takiego jak darmowy obiad". Z drugiej strony, przeciwną interpretację tez tych ekonomistów widać w pracach "War Selfie" i "Walduś nie jest terrorystą". Każda praca artysty reprezentuje własne postrzeganie czasu i prowokuje widza do przemyśleń podczas percepcji wystawy.

Obrazy Volkana odtwarzają obecny stan świata zarówno jako przestrzeń obiektywną, jak i subiektywną. Artysta tworzy rodzaj globalnej etnografii w mikroskali. Możemy ją określić jako psychogeograficzną reprezentację, w której widz wchodzi w osobistą przestrzeń autora i porusza się pomiędzy geograficznymi, miejskimi i socjologicznymi aspektami jego doświadczeń. Diyaroglu dystansuje się od narracji zyskującej popularność w "ultra-rozwiniętym" świecie, w której sztuka postrzegana jest jako własność, a także od korporacyjnej struktury sztuki współczesnej. Pokazuje nam inny zestaw wartości, nie tylko jako asortyment dzieł postrzeganych jako kolekcjonerskie.
Coraz większe kapitalistyczne utowarowienie jest wszechobecne w naszym codziennym życiu. Jednocześnie jesteśmy narażeni na jego rozprzestrzenianie się i próbujemy z nim walczyć. Sztuka pełni istotną rolę, która polega na pokazywaniu tego procesu. W czasie kiedy system społeczno-ekonomiczny zawładnął każdą dziedziną życia, jednym z priorytetów artystów jest zwrócenie uwagi na takie aspekty życia jak zabawa, miłość, odpoczynek i marzenia.

Twórczość nie może być definiowana przez to, co z jednej strony piękne, a z drugiej jedynie funkcjonalne. Idea, że to, co piękne, podlega określonym regułom, sprawia, że w dzisiejszej sztuce jesteśmy świadkami produkcji opartej bardziej na reprezentacji niż na ekspresji. W efekcie nawet jakość sztuki stała się częścią kapitalistycznej struktury społecznej, podobnie jak ilościowy proces produkcji. W tym kontekście "Everyday Guernica" proponuje wolną i imaginacyjną trajektorię otwartą na wszystkie aspekty życia, bez wpadania w pułapkę ani klasy rządzącej, ani pragnień produkcji kultury popularnej. Pozostawanie na tej drodze zdefiniowanej jako polifoniczna sieć możliwości, jednocześnie pluralistyczna i obejmująca wszystkie rodzaje "innych", bez wątpienia doda znaczenia naszemu życiu.
Fırat Arapoğlu
Asst. Prof. Dr. (Art Historian, Altınbaş University), Curator and Art Critic

Volkan Diyaroglu urodził się w Stambule w 1982 roku. Po studiach na Wydziale Sztuk Pięknych Mimara Sinana w Stambule ukończył edukację na Facultad de Bellas Artes de San Carlos - Universidad Politécnica de Valencia, Hiszpania. Prace artysty, który będzie miał w MOS w Gorzowie 23-cią indywidualną wystawę w swojej karierze, były prezentowane między innymi w Muzeum Principe Felipe w ramach 6 edycji Festiwalu Observatori w 2005 obok takich artystów jak Gordon Matta-Clark, Paul McCarthy, Gary Hill i Dennis Oppenheim. Jego prace znalazły się w projekcie „Desafios" w Obywatelskim Centrum Sztuki Kanazawa w Japonii w 2006. W 2007 roku był częścią przedsięwzięcia pt. „Hospitalités" realizowanego przez najważniejsze muzea i instytucje sztuki współczesnej regionu Île-de-France, ze swoją indywidualną wystawą „Décalages" w Abbaye de Maubuisson w Paryżu. Po zdobyciu stypendium Paris Cité Internationale des Arts w 2008 roku, Diyaroğlu otrzymał pierwszą nagrodę na XXXV Premio Bancaja de Pintura, Escultura y Arte Digital. W 2009 roku artysta reprezentował Turcję w projekcie „Sezon turecki" we Francji indywidualną wystawą „Looking for the Heavens" oraz brał udział w targach sztuki Al Bastakiya w Dubaju z galerią Saatchi oraz 15. Biennale Cerveira w Portugalii. W tym samym roku jego obrazy zostały włączone do kolekcji Narodowego Muzeum George'a Enescu w Bukareszcie w Rumunii. Prace artysty zostały wystawione w Museum IVAM w Walencji w 2013 roku. W 2015 roku, w ramach projektu „Low Cost Diplomatic Suitcase", prace artysty zostały zaprezentowane m.in w Melbourne Immigration Museum (Australia), New York Cervantes Institute (USA), L'Accademia Spagnola di Roma (Włochy) i CCE Santiago (Chile). Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych we Francji, Niemczech, Belgii, Singapurze, Włoszech, Portugalii i wielu innych krajach. W 2021 r. została wydana w Turcji 6- tomowa książka monograficzna obejmująca prace artysty wykonane w latach 2002-2018, pod redakcją eksperta teorii sztuki i historyka sztuki Altana A. Marcellego oraz zawierająca teksty Mehmeta Ergüvena, Nilo Casaresa i Denisa Maksimova.

Prace artysty znajdują się w ważnych kolekcjach a w prasie w kraju i za granicą ukazały się na jego temat liczne publikacje. Kontynuuje międzynarodową karierę, a jednocześnie od 2020 mieszka i pracuje w Gorzowie Wielkopolskim.

Kurator: Bartosz Nowak
Wystawa czynna do 12.03.2023

Wg MOS

18 stycznia 2023 08:12, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Komentarze:


K9ńca remontu przemysłówki nie widać.. u wywalonch w nią kiljadziesiąt mln
Anonim_5947, 18.01.2023, 09:03, 37.248.158.205 ##

Serwis www.egorzowska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłączną własnością ich autorów.

Milion dla filharmonii
W środę 6 grudnia 2023 r. marszałek Marcin Jabłoński spotkał się z dyrektor Filharmonii Gorzowskiej Joanną Pisarewicz. W projekt budżetu Samorządu ... <czytaj dalej>
Oprogramowanie Lubuskie trzeba zaktualizować
- Oprogramowanie Lubuskie trzeba zaktualizować - powiedział podczas spotkania lubuskich samorządowców w Paradyżu - Gościkowie prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki. 7 grudnia ... <czytaj dalej>
Coraz bliżej święta
Otwarcie hali sportowo-widowiskowej Arena GORZÓW jest głównym elementem tegorocznej kampanii „Gorzów blisko świąt”. Dwudniowa impreza zaplanowana jest w dniach 9-10 ... <czytaj dalej>
Chcą nowego porozumienia paradyskiego
Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki, wspólnie z prezydentami Zielonej Góry Januszem Kubickim i Nowej Soli Jackiem Milewskim, jest inicjatorem i współorganizatorem ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Przedszkole Miejskie nr 29

ul. Wróblewskiego 48, Gorzów Wlkp.
tel. 95 735 37 77
branża: Przedszkola - publiczne <czytaj dalej>
"1001 Drobiazgów" S.C.

ul. Bolesława Krzywoustego 10 /2, Gorzów Wlkp.
tel. 95 722 52 34
branża: Artykuły gospodarstwa domowego - detal <czytaj dalej>

Milion dla filharmonii
W środę 6 grudnia 2023 r. marszałek Marcin Jabłoński spotkał ... <czytaj dalej>
Na barszcz i pierogi pod Arenę
W mikołajki po Gorzowie jeździł bezpłatny, świątecznie udekorowany „smaczny tramwaj”. ... <czytaj dalej>
Gorzowskie mikołajki
W mikołajki najmłodsi gorzowianie udekorowali żywą choinkę. Starsi mogli przejechać ... <czytaj dalej>
Nie zawłaszczać mitu założycielskiego Lubuskiego
- Nie wierzę w tę inicjatywę – mówi o spotkaniu ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« grudzień 2023 »
P W Ś C P S N
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Wierzą, że tym razem się uda
Wrócił temat zmiany nazwy naszego miasta. Zajmuje się nim Komitet Obywatelski Gorzów, który 7 listopada odbył organizacyjne spotkanie w siedzibie Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej. Przedstawił najważniejsze kwestie związane z projektem złożonym ... <czytaj dalej>
Pokaż najpiękniejsze porosty
W ramach programu edukacyjno-informacyjnego WygrajMY czyste powietrze miasto ogłasza konkurs <czytaj dalej>
Zagłosuj na zmodernizowany obiekt
Trwa głosowanie w plebiscycie internetowym konkursu Modernizacja Roku & Budowa <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - dsc_1390.jpg
admin ego:
Huelva z Wybrzeża Światła
Huelva leży na Wybrzeżu Światła (Costa de la Luz), słynącym ... <czytaj dalej>
admin ego:
Klasztor Tentudia
Monasteiro de Tentudia, czyli klasztor Tentudia rozsiadł się na wzgórzu ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Zakopanie w ziemi żywcem... czyli o granicy
Zakopanie w ziemi żywcem, patostreamy, niebezpieczne wyzwania – gdzie jest ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Nowe technologie pomogą zadbać o seniorów
Powiedzieć, że starzejemy się jako społeczeństwo, to truizm. Według danych ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_5823:
Niekoniecznie. Teraz jest jednak miastem wojewódzkim. Jeżeli Zielona Góra chce dalej czerpać profity z urzędu marszałkowskiego, musi się jakoś <czytaj dalej>
Marek z Rybakowa:
Nie mam nic przeciwko likwidacji sztucznego woj.lubuskiego - Gorzów lepiej będzie się miał we współpracy ze Szczecinem. <czytaj dalej>
Anonim_5823:
Może warto postraszyć rozpadem województwa. To od razu postawiłoby do pionu przyjaciół z południa. <czytaj dalej>
Maria :
Dziękuję za recenzję.Trzeba to obejrzeć. <czytaj dalej>
Anonim_4621:
Nazwa jest wtórna. Najpierw co z upadkiem tego miasta, nawet jak zmienimy nazwę na Nowy Jork to gadaniem niczego dalej nic się nie poprawi. Ślep <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej