
W sobotÄ™ 29 października w Teatrze im. J. Osterwy odbyÅ‚o siÄ™ spotkanie dyskusyjne „Porozmawiajmy o Papuszy”. Spotkanie poprzedziÅ‚ spektakl „Papusza znaczy lalka”, czyli – jak mówiÄ… twórcy – rzecz inspirowana życiem i twórczoÅ›ciÄ… romskiej poetki BronisÅ‚awy Wajs (Papuszy), a przede wszystkim opowieść o walce ze sÅ‚aboÅ›ciami i ograniczeniami spoÅ‚ecznymi.
Premiera spektaklu „Papusza, czyli lalka” odbyÅ‚a siÄ™ 10 wrzeÅ›nia. Od tej pory nie milknÄ… echa dotyczÄ…ce przedstawienia, które za kanwÄ™ przyjęło historiÄ™ pierwszej cygaÅ„skiej poetki mieszkajÄ…cej w Gorzowie. Poetki, której – co tu dużo mówić – jej cygaÅ„scy/romscy bracia dÅ‚ugo nie akceptowali (żeby nie powiedzieć dosadniej). Dopiero ostatnie dziesiÄ™ciolecia zainteresowania szerszego Å›wiata kultury i nauki sprawiÅ‚y, że jej postać zaczęła być tu w Gorzowie niemal mitologizowana. Próba wiÄ™c podjÄ™cia siÄ™ realizacji spektaklu opartego na życiu Papuszy, od poczÄ…tku skazana byÅ‚a na silnÄ… reakcjÄ™ ze strony wielu odbiorców.
Tak siÄ™ też staÅ‚o. Fantastycznie – nie tylko moim zdaniem – pomyÅ›lany i zrealizowany oraz zagrany przez aktorów Teatru im. J. Osterwy spektakl jednych zachwyciÅ‚, innych zniesmaczyÅ‚, jeszcze innych pozostawiÅ‚ w niezrozumieniu idei czy symbolicznego zwielokrotnienia bohaterki i tego, że jej dzieje opowiada sześć aktorek. Wydaje siÄ™ to dziwne, szczególnie wobec wyjaÅ›nieÅ„ publikowanych przez gorzowskie media przed premierÄ…. I reżyser
Jacek Głomb, i autorka scenariusza
Katarzyna Knychalska wielokrotnie powtarzali, że to nie jest historia jeden do jednego, że to rodzaj przypowieści, rzecz o sprawach wciąż aktualnych, czyli sytuacji kobiet w świecie, także niewielkich społeczności, że nie ma w tym zamysłu pokazywania jedynej prawdy o Papuszy czy obrażania kogokolwiek.
I dla mnie jest oczywiste, że teatr – podobnie jak film – to dziedzina sztuki, która przetwarza Å›wiat i życiowe scenariusze na wÅ‚asne potrzeby. To – mówiÄ…c naukowo – przekÅ‚ad intersemiotyczny, czyli z jednego jÄ™zyka na inny – to nowy sposób przeÅ‚ożenia jednostkowej sytuacji na losy ogóÅ‚u i uczynienia z tej historii swoistego lustra, w którym może przejrzeć siÄ™ każdy.
PiÄ™knie przedstawiona historia zostaÅ‚a wpiÄ™ta w ramy baÅ›niowej opowieÅ›ci snutej w ustnym przekazie nie tylko przez taborowych Cyganów przy ognisku. I ta opowieść wyczarowuje przed nami Å›wiat, który minÄ…Å‚, a który znamy albo z osobistych doÅ›wiadczeÅ„, albo z przekazów starszych ludzi. I my w ten Å›wiat wnikamy, chÅ‚oniemy jego zwyczaje, ludzkie charaktery, piÄ™kno i jego brak, marzenia i rzeczywistość, szczęście i smutek, tÄ™sknotÄ™ i poetyckÄ… wrażliwość, w opozycji do ludzkiej zÅ‚oÅ›ci, zawiÅ›ci i uÅ‚omnoÅ›ci. To pokazujÄ… i przypominajÄ… nam symboliczni aktorzy na tle równie symbolicznej scenografii, która żyje razem z treÅ›ciÄ… snutej opowieÅ›ci aż do finaÅ‚u, w którym budzimy siÄ™ na widowni, niczym w nierzeczywistym lesie, w jakim zatrzymaliÅ›my siÄ™ na chwilÄ™. Opowieść siÄ™ koÅ„czy. Aktorzy schodzÄ… ze sceny. Muzyka przestaje grać. Wracamy do swoich Å›wiatów. Jedni niosÄ… zachwyt, inni oburzenie. I z tego wÅ‚aÅ›nie powodu w sobotni wieczór można byÅ‚o posÅ‚uchać dyskusji zaproszonych goÅ›ci o przedstawieniu i samej Papuszy. O Cyganach/Romach, o ich nieÅ‚atwej wojennej i późniejszej historii, o ich zwyczajach, zasadach i zamkniÄ™ciu.
Mówili o tym zaproszeni goÅ›cie: dr
Piotr Krzyżanowski – autor książki „MiÄ™dzy wÄ™drówkÄ… a osiedleniem. Cyganie w Polsce w latach 1945-1964” i wspóÅ‚autor „Cyganie. Mity i fakty”,
Tomasz DomagaÅ‚a – krytyk teatralny, Katarzyna Knychalska – autorka scenariusza „Papusza znaczy lalka” oraz byÅ‚a dyr. wydziaÅ‚u kultury
Lidia PrzybyÅ‚owicz, która z Cyganami miaÅ‚a za czasów swojej pracy i wciąż ma z uwagi na sÄ…siedztwo, bezpoÅ›redni kontakt.
Rozmowę poprowadziła
Renata Ochwat, a w „Teatralce” pojawiÅ‚ siÄ™ również reżyser Jacek Głąb, aktorzy i czuwajÄ…cy nad wszystkim dyr.
Jan Tomaszewicz. PadÅ‚o wiele wyjaÅ›nieÅ„ – dla zainteresowanych oczywistych – kolejny raz usÅ‚yszeliÅ›my o idei spektaklu i co szczególnie ważne, o zapowiedzi książki, w której pojawiÄ… siÄ™ wiersze nie tylko tÅ‚umaczone przez Jerzego Ficowskiego, ale w tzw. stosunku jeden do jednego.
Andrzej Trzaskowski skomentowaÅ‚ na naszym forum rozmowÄ™ tak: „ByÅ‚em na spotkaniu po spektaklu o Papuszy. Najdosadniej podsumowaÅ‚ reżyser. ReasumujÄ…c: o czym, o kim my wÅ‚aÅ›ciwie mówimy? Papuszy jest w jej (?) wierszach tyle, co kot napÅ‚akaÅ‚. A Gorzowa to już wcale. A reszta? Reszta jest TajemnicÄ…, z której żyjÄ… co cwaÅ„szy Cyganie. I tyle.”
To duże uproszczenie, bo stwierdzenie Jacka GÅ‚omba o maÅ‚oÅ›ci Papuszy w jej wierszach odnosi siÄ™ wÅ‚aÅ›nie do tÅ‚umaczenia Jerzego Ficowskiego. I to raczej oczywiste, że czÅ‚owiek ze Å›wiata kultury przeÅ‚ożyÅ‚ poezjÄ™ niewyksztaÅ‚conej Cyganki tak, jak ona sam by tego nie zrobiÅ‚a. Natomiast co do Gorzowa, mowa byÅ‚a o tym, że nie nazywa siÄ™ go w spektaklu po imieniu. Pada tylko okreÅ›lenie „to miasto”, a my sami czytamy „Gorzów”. A że Papusza wciąż jest i chyba na zawsze pozostanie TajemnicÄ…, nie ma siÄ™ co dziwić. I nie zmieni tego nawet książka, nad którÄ… pracuje
Edward DÄ™bicki, a która ma siÄ™ nazywać „Papusza, historia prawdziwa”.
Sobotnie spotkanie byÅ‚o tym, czego w Gorzowie i wspóÅ‚czesnym Å›wiecie brakuje – próbÄ… dyskusji na argumenty. Dyskusji, w której każdy mógÅ‚ wziąć udziaÅ‚. Wzięło jak zwykle niewielu.
Hanna Kaup
Foto Ewa Kunicka
Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
Coraz bliżej święta
Otwarcie hali sportowo-widowiskowej Arena GORZÓW jest gÅ‚ównym elementem tegorocznej kampanii „Gorzów blisko Å›wiÄ…t”. Dwudniowa impreza zaplanowana jest w dniach 9-10 ...
<czytaj dalej>ChcÄ… nowego porozumienia paradyskiego
Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki, wspólnie z prezydentami Zielonej Góry Januszem Kubickim i Nowej Soli Jackiem Milewskim, jest inicjatorem i wspóÅ‚organizatorem ...
<czytaj dalej>Uzasadnienie inicjatywy obywatelskiej
Publikujemy UZASADNIENIE INICJATYWY OBYWATELSKIEJ na rzecz skrócenia urzÄ™dowej nazwy miasta Gorzów Wielkopolski i przywrócenia jej historycznego polskiego brzmienia – GORZÓW.
WSTĘP
tylko ...
<czytaj dalej>Petycja
Szanowny Panie Prezydencie,
powstała petycja dotycząca likwidacji podziemnego przejścia dla pieszych przez ulicę Piłsudskiego. Ja chciałabym się przyłączyć do tej inicjatywy, ...
<czytaj dalej>