niedziela 10 grudnia 2023     Julia, Judyta, Daniel
eGorzowska - internetowy dziennik Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej
szukaj    szukaj szukaj
« powrót
Grzechy rowerzystów
eGorzowska - 11749_74Fmfys88k9nfu2Mhs4R.jpgW ramach kampanii informacyjno-edukacyjnej „Czas na bezpieczny rower” przypominamy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa.

Wakacje to czas beztroski i relaksu, letnie urlopy, które wiele osób zdecyduje się spędzić na rowerze. Włączanie nożnego napędu nie powinno odbywać się jednak z wyłączeniem rozsądku i wyobraźni. Jak wynika ze wstępnych policyjnych danych, tylko w tym roku doszło do 1101 wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, w których 55 z nich poniosło śmierć, a 1002 zostało rannych. Organizatorzy akcji #Czasnabezpiecznyrower apelują o zwiększoną uwagę na drogach i przestrzeganie przepisów, dzięki czemu można uniknąć wielu nieprzyjemnych zdarzeń.

- Jeżeli chcemy poruszać się bezpiecznie rowerem po drodze, musimy zacząć od podstaw. Przede wszystkim powinniśmy zapoznać się z przepisami ruchu drogowego a więc ustawą Prawo o ruchu drogowym, która m.in. określa zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania i strefach ruchu oraz stosować się do nich. Warto uświadamiać rowerzystów, że zgodnie z przepisami są oni kierującymi pojazdem, co oznacza, że mają zarówno swoje prawa, ale też i obowiązki. Jednym z nich jest chociażby wyposażenie swojego roweru z przodu – w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt i co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec, a także dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku – mówi podkom. Michał Gaweł z Wydziału Prasowo-Informacyjnego Komendy Głównej Policji.

Niepokojące statystyki
Od początku roku do końca maja rowerzyści spowodowali 349 wypadków, w których zginęły 24 osoby. To znaczący wzrost w porównaniu z tym okresem roku 2021, gdy takich zdarzeń zanotowano 275, a śmierć poniosło 25 osób. Wypadków z udziałem rowerzystów zanotowano 1101, przy 874 w 2021 r. i 998 w 2020. Niestety, aż 55 rowerzystów już w tym roku zginęło na drogach. W 2021 były 53 ofiary, zaś w 2020 aż 73.

- Należy pokreślić, że zarówno rowerzyści, ale również piesi, którzy w żaden sposób nie są chronieni nadwoziem pojazdu, są tzw. niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. To ta grupa uczestników ruchu, która jest najbardziej narażona na utratę zdrowia, a nawet i życia szczególnie w kontakcie z innym pojazdem. Dlatego tak ważne jest przypominanie o rozsądku, szczególnej ostrożności czy o zasadzie ograniczonego zaufania. Do najczęstszych grzechów rowerzystów należy przede wszystkim jazda po chodniku, jazda wzdłuż po przejściu dla pieszych oraz nieprawidłowe oświetlenie. Natomiast względem pieszych to nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych i wchodzącemu na to przejście oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną – dodaje podkom. Michał Gaweł.

Kolejne grzechy rowerzystów wymienia kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji: - Nadal możemy do nich zaliczyć niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, źle wykonany manewr skrętu, nieprzestrzeganie znaków drogowych czy też nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Do większości wypadków z udziałem rowerzystów dochodzi w terenie zabudowanym. W 2021 było to 3056 zdarzeń w porównaniu do 457 wypadków w terenie niezabudowanym. Warto odnotować, że śmiertelność rowerzystów w wypadkach w terenie niezabudowanym jest znacznie wyższa. Niestety, ale było ich aż 95 przy 90 ofiarach śmiertelnych w terenie zabudowanym. Najwięcej wypadków, w których poszkodowani byli rowerzyści, to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez kierujących innymi rodzajami pojazdów. Takich zdarzeń było aż 1170 w których rannych zostało 1153 osoby a 18 poniosło śmierć.

Dobrze Cię widzieć
Jeżdżąc na rowerze (czy jakimkolwiek innym pojeździe), powinniśmy być widoczni dla innych uczestników ruchu – pieszych i zmotoryzowanych. Im lepiej widać rowerzystę, tym więcej czasu na reakcję ma inny użytkownik drogi. Niestety, często kierowcy aut dostrzegają jednoślady w ostatniej chwili, zwłaszcza nocą czy przy złej pogodzie, ale także w środku słonecznego dnia. Także duże skupiska ludzi i świateł mogą rozpraszać kierowców. Czasami samochód ma po prostu brudną szybę, a motocyklista – zaparowaną przyłbicę kasku. Co ciekawe, badania dowodzą, że noc poprawia widoczność rowerzysty, ale tylko pod warunkiem, że jednoślad i jego kierowca są odpowiednio wyposażeni w światła i odblaski zarówno na pojeździe, jak i stroju cyklisty – na jego butach, nogawkach, kasku czy rękawach. Im więcej świetlistych wstawek, tym lepiej! Może to i stylowe, ale wybierając się na rower unikajmy czarnego stroju – idealne kolory to te jaskrawe lub fluo.

Najbardziej niebezpieczną porą dnia jest zapadanie zmroku. Nie działają jeszcze odblaski, a oświetlenie nie jest tak kontrastowe. Także w czasie deszczu rowerzyści są bardziej zagrożeni: mokry asfalt mocno odbija światła samochodów, oślepiając kierowców, szyby aut bywają zaparowane, a wycieraczki nieskuteczne.

Po prostu pamiętajmy: fakt, że rowerzyści widzą wyraźnie oświetlone i ryczące samochody, nie oznacza wcale, że ich kierowcy dostrzegają cyklistów.

Przez łąki, przez pola, przez tory…
Kolejne potencjalne zagrożenia dla rowerzystów to tory kolejowe. Na przejeździe powinniśmy zachować szczególną ostrożność i pełną koncentrację. W zderzeniu z pędzącym pociągiem nawet pasażerowie auta nie mają szans, a co dopiero niechroniony niczym rowerzysta. Droga hamowania rozpędzonego pociągu (i wcale nie chodzi o Pendolino) może wynieść nawet półtora kilometra! Gdy naszą trasę przetną tory kolejowe, bezwzględnie stosujmy się do znaków i przepisów – ich omijanie czy ignorowanie jest śmiertelnie niebezpieczne. Naszą szczególną czujność powinna budzić obecność charakterystycznego, ośmiokątnego znaku STOP. Ale przed każdym przejazdem trzeba się zatrzymać, zejść z roweru i upewnić, czy z żadnej ze stron nie nadjeżdża pociąg. Nie wolno przechodzić pod zamkniętymi rogatkami ani trenować slalomu wokół zamkniętych półrogatek. Wspomniane Pendolino pędzi z prędkością nawet 250 km na godz., więc zbliżający się skład usłyszymy i zobaczymy w ostatniej sekundzie. Oby nie była to ostatnia sekunda naszego życia.

Przepisy to nie wszystko. Warto stosować dobre praktyki, jak np. komunikację za pomocą gestów podczas jazdy w kolumnie, która może zapobiec wjechaniu komuś w koło. Prosta sygnalizacja ręką zapowie nagłe zatrzymanie się, zwolnienie tempa, ominięcie dziury w drodze czy zmianę pasa jazdy. Skąd czerpać tę wiedzę? Zapytaj po prostu kogoś, kto ma większą praktykę w podróżowaniu na dwóch kółkach, albo jadąc obserwuj innych – ta nauka nie jest ani trudna, ani czasochłonna.

- Wielu tych tragicznych zdarzeń na pewno dałoby się uniknąć, dzięki zmniejszeniu prędkości przez rowerzystów, choćby w momencie zbliżania się do przejazdu rowerowego, gdzie mamy do czynienia z wieloma niebezpiecznymi zdarzeniami. Wszyscy uczestnicy ruchu drogowego powinny zawsze pamiętać, że nie są jedynymi użytkownikami dróg – podsumowuje kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Letnie podróże na rowerze mogą być sielankowe i pełne miłych doznań, ale tylko pod warunkiem, że będziemy rozważni i przewidujący. To niewielka cena za kolejne fajne lato w naszym życiorysie.

Oprac. wg #CzasNaBezpiecznyRower



Kliknij w wybrane zdjęcie aby powiększyć
, zdjęcie 1/4

, zdjęcie 2/4

, zdjęcie 3/4

, zdjęcie 4/4


12 lipca 2022 09:35, admin ego
« powrót
Dodaj komentarz:

Twoje imię:
 
Milion dla filharmonii
W środę 6 grudnia 2023 r. marszałek Marcin Jabłoński spotkał się z dyrektor Filharmonii Gorzowskiej Joanną Pisarewicz. W projekt budżetu Samorządu ... <czytaj dalej>
Oprogramowanie Lubuskie trzeba zaktualizować
- Oprogramowanie Lubuskie trzeba zaktualizować - powiedział podczas spotkania lubuskich samorządowców w Paradyżu - Gościkowie prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki. 7 grudnia ... <czytaj dalej>
Coraz bliżej święta
Otwarcie hali sportowo-widowiskowej Arena GORZÓW jest głównym elementem tegorocznej kampanii „Gorzów blisko świąt”. Dwudniowa impreza zaplanowana jest w dniach 9-10 ... <czytaj dalej>
Chcą nowego porozumienia paradyskiego
Prezydent Gorzowa Jacek Wójcicki, wspólnie z prezydentami Zielonej Góry Januszem Kubickim i Nowej Soli Jackiem Milewskim, jest inicjatorem i współorganizatorem ... <czytaj dalej>
Przeglądaj cały katalog lub dodaj swoją firmę
Bank Zachodni WBK S.A. Placówka Partnerska nr 2

ul. Baczyńskiego 2, Gorzów Wlkp.
tel. 95 736 36 49
branża: Banki <czytaj dalej>
"Zaścianek" Kawiarnia Emilia Kamila Małecka

ul. Borowskiego 36, Gorzów Wlkp.
tel. 696 291 766
branża: Kawiarnie <czytaj dalej>
"Konterteam" S.C. Danuta Konter Andrzej Kuciński

ul. Dmowskiego 4 m. 7, Gorzów Wlkp.
tel. 604 173 249
branża: Marketingowe agencje <czytaj dalej>

Milion dla filharmonii
W środę 6 grudnia 2023 r. marszałek Marcin Jabłoński spotkał ... <czytaj dalej>
Na barszcz i pierogi pod Arenę
W mikołajki po Gorzowie jeździł bezpłatny, świątecznie udekorowany „smaczny tramwaj”. ... <czytaj dalej>
Gorzowskie mikołajki
W mikołajki najmłodsi gorzowianie udekorowali żywą choinkę. Starsi mogli przejechać ... <czytaj dalej>
Nie zawłaszczać mitu założycielskiego Lubuskiego
- Nie wierzę w tę inicjatywę – mówi o spotkaniu ... <czytaj dalej>
Kalendarium eventów
« grudzień 2023 »
P W Ś C P S N
    
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
dodaj: imprezy@egorzowska.pl
Mała wielka sprawa
eGorzowska - adminfoto_hanna.jpg
Hanna Kaup:
Wierzą, że tym razem się uda
Wrócił temat zmiany nazwy naszego miasta. Zajmuje się nim Komitet Obywatelski Gorzów, który 7 listopada odbył organizacyjne spotkanie w siedzibie Zachodniej Izby Przemysłowo-Handlowej. Przedstawił najważniejsze kwestie związane z projektem złożonym ... <czytaj dalej>
Pokaż najpiękniejsze porosty
W ramach programu edukacyjno-informacyjnego WygrajMY czyste powietrze miasto ogłasza konkurs <czytaj dalej>
Zagłosuj na zmodernizowany obiekt
Trwa głosowanie w plebiscycie internetowym konkursu Modernizacja Roku & Budowa <czytaj dalej>

aktualnie nie ma żadnej czynnej sondy
Robisz zdjęcia? Przyślij je do nas foto@egorzowska.pl
eGorzowska - 11-1.jpg
admin ego:
Huelva z Wybrzeża Światła
Huelva leży na Wybrzeżu Światła (Costa de la Luz), słynącym ... <czytaj dalej>
admin ego:
Klasztor Tentudia
Monasteiro de Tentudia, czyli klasztor Tentudia rozsiadł się na wzgórzu ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Zakopanie w ziemi żywcem... czyli o granicy
Zakopanie w ziemi żywcem, patostreamy, niebezpieczne wyzwania – gdzie jest ... <czytaj dalej>
admin ego radzi:
Nowe technologie pomogą zadbać o seniorów
Powiedzieć, że starzejemy się jako społeczeństwo, to truizm. Według danych ... <czytaj dalej>
Blogujesz? Rób to lokalnie!
Wystarczy jedno kliknięcie w egoBlog
Masz problem?
Napisz do eksperta egoEkspert
Żadna sprawa nie zostanie bez odzewu. Daj znać na eGo Forum
Anonim_6291:
Nooo, rewelkowe te Wasze relacje!
Z.M.P. <czytaj dalej>
Anonim_6291:
Gratuluję! I bardzo słusznie! Filharmonia i Jazz Club "Pod Filarami" to dwie wiodące instytucje kulturalne! Jest jeszcze w szpicy WiMBP! <czytaj dalej>
Anonim_5823:
Niekoniecznie. Teraz jest jednak miastem wojewódzkim. Jeżeli Zielona Góra chce dalej czerpać profity z urzędu marszałkowskiego, musi się jakoś <czytaj dalej>
Marek z Rybakowa:
Nie mam nic przeciwko likwidacji sztucznego woj.lubuskiego - Gorzów lepiej będzie się miał we współpracy ze Szczecinem. <czytaj dalej>
Anonim_5823:
Może warto postraszyć rozpadem województwa. To od razu postawiłoby do pionu przyjaciół z południa. <czytaj dalej>
 
eGorzowska.pl - e-gazeta Gorzowskiej Agencji Dziennikarskiej